Projecten

Senior projectmanager a.i. herontwikkeling stadsdeelcentrum Paddepoel, gemeente Groningen (2024 – heden)

Verantwoordelijk voor de aansturing van het interne gemeentelijke projectteam en het gezamenlijk met de projectontwikkelaar en de Cooperatieve Vereniging van Eigenaren (ca. 45 eigenaren) van het bestaande winkelcentrum opstellen van een breed gedragen haalbare stedenbouwkundige visie en te komen tot overeenkomsten. Het te realiseren programma omvat een parkeergarage met ca. 500 plaatsen, ca. 425 woningen, herontwikkeling van het bestaande winkelcentrum (20.000 m2) en herinrichting van het omliggende openbaar gebied.

Gebiedsregisseur Vitale Binnenstad, gemeente Veenendaal / Stichting BIZ Winkelstad (2021 – heden)

Als senior manager binnen het multidsciplinaire projectteam verantwoordelijk voor het initiëren van businesscases (GREX/VEX en
waardebepalingen) voor verplaatsing en transformatie (van winkel- naar naar
woon- en kantoorruimte) van deelgebieden in het centrum. Enthousiasmeren en
verbinden stakeholders, gezamenlijke uitgangspunten opstellen, haalbaarheidsonderzoeken,
stedenbouwkundige inpassing en financiële consequenties in kaart brengen.
Belangrijk onderdeel is de gebiedsvisie Tuinstraat, waarbij middels
participatie met tientallen stakeholders concrete projecten worden geinitieerd
om een bevoorradingsstraat te herontwikkelen tot groene stadsstraat.

 

Projectleider Grondzaken a.i.,  gemeente Amsterdam (2023)

Als Projectleider Grondzaken verantwoordelijk
voor alle grondzakelijke aspecten die betrekking hebben op de transformatie van
de verouderde binnenstedelijke bedrijvenstrook Zeeburgerpad naar een gemengd
woon-werkgebied. Het interne als externe aanspreekpunt met betrekking tot planinitiatieven,
contractvorming, erfpachtgerelateerde aspecten, financiële afhandeling en de
onderhandelingen met eigenaren, erfpachters en (andere) marktpartijen.Je werkt vaak aan diverse projecten tegelijk
die verschillend van aard kunnen zijn. Bij tenders adviseer je bijvoorbeeld de
interne opdrachtgevers over tenderstrategieën, maak je de selectiebrochure en
zet je deze uit op de markt. Daarna begeleid je deze en selecteer je passende
marktpartijen, zoals ontwikkelaars, waarmee vervolgens een contract wordt
afgesloten. Ondertussen onderhoud je contact met hen. Bij
transformatieprojecten heb je juist te maken met bestaande bouw, met de daarbij
geldende contracten en bestemmingsplannen. Met je gehele projectteam werk je
naar een nieuwe ontwikkeling toe en neem tegelijkertijd je alle belangen mee.

Acquisitie- & assetmanager, a.s.r. Dutch Science Park Fund, (2019 – 2022)

Betrokken bij het opstellen van de gebiedsvisie TU Delft Campus, het afsluiten van erfpachtcontracten,
voeren onderhandelingen met diverse betrokken partijen en de ontwikkeling en
realisatie van technologisch hoogwaardige werkomgevingen voor kennisintensive
bedrijven. Gereallseerde gebouwen: TNO LAB voor Bouwinnovatie (3.000 m2),
Oldelft Ultrasound (4.000 m2) en acceleratorgebouw NEXT Delft (2 fases, in
totaal 20.000 m2). Hiermee is in nauwe samenwerking met TU Delft een
belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van TU Delft Campus tot
internationale hotspot van baanbrekend onderzoek, excellent onderwijs, wonen en
innovatieve samenwerkingen.

Uitvoering Retailvisie Leidse Regio, Economie071 (gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Katwijk,
Zoeterwoude, Voorschoten) (2018 – 2019)

Dit betreft – als verdieping op strategische gemeentelijke doelstellingen – het
opstellen van 42 actieplannen en ontwikkelstrategieën middels een intensief en
interactief proces met de betrokken stakeholders. De actieplannen zijn gericht
op versterking, functieverandering of reductie van het winkeloppervlak, ’lean
en mean’ en actiegericht. De voorgestelde maatregelen gaan ondermeer over de
fysieke situatie, samenwerking en/of profilering binnen het verzorgingsgebied.

 

Transformatiemanager 10 winkelgebieden + 225 solitaire winkelpanden Leidse Regio, Economie071
(2018-2019)

Verantwoordelijk voor het onderzoeken en in kaart brengen van verplaatsings- en
transformatiemogelijkheden van winkelgebieden en solitaire panden die in het
detailhandelsbeleid geen deel meer uitmaken van de hoofdwinkelstructuur van de
Leidse Regio. Voor elk winkelgebied en solitair winkepand is de urgentie
bepaald en een haalbare strategie opgesteld. Op basis waarvan vervolgens
concrete acties zijn uitgezet door de verschillende betrokken stakeholders.

 

Uitvoering actieplan Zoeterwoude centrum, gemeente Zoeterwoude (2017-2020)

In nauwe samenwerking met eigenaren en ondernemers is een haalbare ruimtelijk-economische gebiedsvisie
voor de meest toekomstbestendige structuur voor het centrum opgesteld. Deze is voorgelegd
aan vastgoedeigenaren, ondernemers en de bevolking middels bijeenkomsten,
online enquêtes en nadere verdieping via straatgesprekken in het centrum. Het
resultaat was een beeldende visie met als focus een compacter centrum,
voldoende parkeren en alternatieve invullingen voor leegstaande panden.

 

Verkenning verduurzaming Bouw & Infrapark Harderwijk i.s.m. Nissan, Bouw & Infrapark (2018)

 

Begeleiden aankoop en transformatie voormalig Rabobank Regiokantoor tot HEMA en bovenliggende kantoorruimte, AMEH Vastgoed B.V. (2016-2017).

In opdracht van en in samenwerking met een franchisenemer is een voormalig Rabobank regiokantoor
aangekocht ten behoeve van de vestiging van een nieuwe HEMA. Op de 1e
en 2e verdieping is kantoorruimte gerealiseerd en de verhuur aangestuurd.

 

Detailhandelsvisie & Gebiedsvisie, gemeente Hendrik Ido Ambacht (2018–2020).

 

Regionale detailhandelsvisie, regio Kop van Noord Holland, (2016–2018).

 

Strategisch Programma van Eisen Beeldskwaliteitsplan Gemeente Zeist (2015–2016).

Door de gemeenteraad is in 2015 de Centrumvisie voor
Zeist vastgesteld. Volgende fase betrof de nadere uitwerking in een
Beeldkwaliteitsplan, waarvoor een scherp strategisch programma van eisen voor
is geformuleerd. Met heldere uitgangspunten, randvoorwaarden en ontwerpeisen.
Passend bij het DNA van het centrum van Zeist. De totstandkoming heeft
plaatsgevonden door intensieve samenwerking met de gemeente en de
centrumondernemers.

 

Visie winkelstructuur Katendrecht en Feijenoord, Gemeente Rotterdam (2016)

In 2013 is de detailhandelsvisie Rotterdam vastgesteld. Naast (en uiteraard in samenhang met)
algemene en trends in de retail, speelden zowel aan de vraag- als aanbodzijde
in aangrenzende wijken van Katendrecht in het noordelijk deel van Feijenoord
een aantal ontwikkelingen. Voor de gemeente is de volgende vraag beantwoord:
Wat is, gelet op de huidige en te verwachten omstandigheden, de ideale
winkelstructuur voor Katendrecht en Feijenoord? Het zwaartepunt van de
beantwoording van die vraag lag bij aandacht voor de verzorging van de inwoners
van het gebied, dus op het vlak van de dagelijkse boodschappen en frequent
benodigd non-food.

 

Gebiedsvisie toekomstbestendige voorzieningenstructuur Stadshagen, gemeente Zwolle (2015)

Als projectleider een gebiedsvisie ontwikkeld voor de (grootste) nieuwbouwwijk van Zwolle. Het ging
daarbij om een haalbare ambitie, kwantificering van het programma, rekening
houdend met bestaande voorzieningen. Op basis van de vraagstelling ‘’welke voorzieningen,
zowel commercieel als maatschappelijk, heeft de wijk Stadshagen de komende tien
jaar nodig’’ is een onafhankelijke, frisse en deskundige blik gegeven op de
gewenste ontwikkeling van deze nieuwbouwwijk. Met als uitgangspunt het
ontwikkelingsstadium van Stadshagen vanaf 2015: een wijk in ontwikkeling die
leeft en bruist.

 

Toekomst binnenstad,Taskforce Binnenstad Assen (2014)

De Taskforce Binnenstad Assen wil de binnenstad versterken en is overtuigd dat daarvoor nieuwe impulsen nodig zijn. Van belang
is inzicht in het functioneren, de kwaliteit van het aanbod en vooral de 
behoefte van de (regionale) consument en de wijze waarop de binnenstad van Assen hierin kan en wil faciliteren. In de visie is ondermeer opgenomen welke mix van winkels, horeca en leisure-functies nodig is, hoe de bereikbaarheid en parkeren moet ingevuld worden en welke rol functies, zoals cultuur, erfgoed en ambachten spelen in de aantrekkelijkheid van de binnenstad.

 

Optimaliseren winkelcentrum Zuiderpoort Wijchen, commercieel beheer, F. Hazenberg Vastgoed (2014-2020)

 

Herontwikkeling winkelcentrum Muziekwijk Almere, SPF Beheer (2013–2017)

 

Locatie strategie supermarkt, gemeente Apeldoorn (2013)

De gemeente Apeldoorn wilde medewerking verlenen aan de vestiging van een supermarkt op een voormalige
kantoorlocatie. Aangezien nieuwe ontwikkelingen plaats moeten vinden in
bestaande winkelgebieden, zou er sprake zijn van een mogelijke uitzondering waarvoor
onderbouwing door een externe partij moest plaatsvinden. Er zijn diverse
scenario’s beschouwd en afgewogen tegen het beleid. Daarbij zijn ook alle
logische en mogelijke vragen beantwoord, die kunnen worden gesteld in
toetsingsprocedure van de ladder voor duurzame verstedelijking.

 

Restyling winkelcentrum De Wyborgh Westervoort, Velocity
European Properties (2011–2012)

 

Visie herontwikkeling V&D De Vlinder Emmen, Syntrus Achmea (2011)

 

Strategische visie bedrijfsruimte Havenmeester te Amsterdam, AMVEST (2011)

 

Plantoetsing herontwikkeling Hart Hogeweij Weesp, Woningcorporatie De Woningbouw (2010)

 

Herontwikkeling voormalige bioscoop in winkelcentrum De Weiert Emmen ten behoeve van een vestiging voor The Sting, SPF Beheer (2008–2011)